Strona główna » Blog » Wypadek przy pracy – co to oznacza?

Wypadek przy pracy może przydarzyć się każdemu. Jednak, czy zdajesz sobie sprawę jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zdarzenie mogło zostać zakwalifikowane jako wypadek w pracy? Czy należą Ci się z tego tytułu jakieś świadczenia? Jeśli szukasz informacji na ten temat, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Wypadek przy pracy – definicja

Według przepisów prawa, za wypadek przy pracy, uważa się każde nagłe i wywołane zewnętrzną przyczyną zdarzenie mające związek z pracą, która skutkuje urazem bądź śmiercią. W związku z tym, aby móc jednoznacznie stwierdzić wypadek przy pracy, muszą być spełnione cztery warunki. 

  1. Uraz – uszkodzenie tkanek lub narządów. 
  2. Nagłość zdarzenia – czas działania czynnika niebezpiecznego nie powinien przekraczać jednego roboczego dnia. Co ważne, skutki oddziaływania nie muszą ujawniać się od razu. 
  3. Związek z pracą – zdarzenie miało miejsce w trakcie wykonywania obowiązków służbowych lub innych działań na rzecz pracodawcy. Oprócz tego mogą to być również czynności związane z zaspokajaniem potrzeb pracownika, do których zaliczyć można przerwę na obiad, wyjście do sklepu po artykuły spożywcze. 
  4. Przyczyny zewnętrzne – czynniki niebezpieczne oddziałujące na organizm człowieka, które doprowadzają do powstania urazu. 

Rodzaje wypadków przy pracy

W pracy może przydarzyć się wiele wypadków, w tym przede wszystkim potknięcia, poślizgnięcia oraz uderzenia. Są one traktowane jako drobne zdarzenia, jednak ustawodawstwo wyróżnia również 3 rodzaje poważniejszych zajść. 

  1. Wypadek zbiorowy. 
  2. Ciężki wypadek. 
  3. Śmiertelny wypadek. 

Wypadek zbiorowy oznacza zdarzenie, w wyniku którego ucierpiały co najmniej dwie osoby w tym samym czasie i z tej samej przyczyny. Śmiertelny wypadek to wydarzenie, które doprowadziło do śmierci pracownika. Natomiast ciężki wypadek w pracy równoznaczny jest z uszkodzeniem ciała, które narusza podstawowe funkcje organizmu. W tym utratę wzroku, słuchu czy mowy. Jednak to nie wszystko. W tym przypadku mówimy również o:

  • wypadkach, które doprowadziły do trwałych zniekształceń ciała,
  • utracie zdolności do pracy w zawodzie, 
  • chorobie zagrażającej życiu, 
  • nieuleczalnej chorobie, 
  • trwałej chorobie psychicznej. 

Postępowanie powypadkowe

Jeśli tylko wypadek będzie miał miejsce, należy natychmiast powiadomić o zaistniałym incydencie pracodawcę. Wypadek nie był poważny? Może go zgłosić poszkodowany. Nie jest w stanie tego zrobić? Powinien to zrobić inny pracownik, który był świadkiem zdarzenia lub znalazł ofiarę wypadku. 

Do zadań pracodawcy należy udzielenie pierwszej pomocy oraz zabezpieczenie miejsca, w którym doszło do wypadku. Po ustaleniu przyczyn i okoliczności wypadku, musi on sporządzić protokół powypadkowy. Odpowiednio wypełniony dokument należy dostarczyć poszkodowanemu lub członkom jego rodziny. W przypadku wypadku śmiertelnego, pismo musi trafić do Inspekcji Pracy. Po uzyskaniu protokołu, pracownik lub jego rodzina mogą ubiegać się o odszkodowanie lub zrzec się praw do roszczeń. 

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej związanej z wypadkiem w pracy zarówno jako pracownik lub pracodawca, skontaktuj się z nami. Oferujemy Ci opiekę prawną na najwyższym poziomie. SLM Adwokaci – Prawo Pracy

Darmowa prenumerata!Wpisz swojego maila, a dostaniesz od nas informację o nowych artykułach!