Zadzwoń lub napisz do nas
Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM Adwokaci
Wypadek przy pracy – definicja
Według przepisów prawa, za wypadek przy pracy, uważa się każde nagłe i wywołane zewnętrzną przyczyną zdarzenie mające związek z pracą, która skutkuje urazem bądź śmiercią. W związku z tym, aby móc jednoznacznie stwierdzić wypadek przy pracy, muszą być spełnione cztery warunki.
- Uraz – uszkodzenie tkanek lub narządów.
- Nagłość zdarzenia – czas działania czynnika niebezpiecznego nie powinien przekraczać jednego roboczego dnia. Co ważne, skutki oddziaływania nie muszą ujawniać się od razu.
- Związek z pracą – zdarzenie miało miejsce w trakcie wykonywania obowiązków służbowych lub innych działań na rzecz pracodawcy. Oprócz tego mogą to być również czynności związane z zaspokajaniem potrzeb pracownika, do których zaliczyć można przerwę na obiad, wyjście do sklepu po artykuły spożywcze.
- Przyczyny zewnętrzne – czynniki niebezpieczne oddziałujące na organizm człowieka, które doprowadzają do powstania urazu.
Rodzaje wypadków przy pracy
W pracy może przydarzyć się wiele wypadków, w tym przede wszystkim potknięcia, poślizgnięcia oraz uderzenia. Są one traktowane jako drobne zdarzenia, jednak ustawodawstwo wyróżnia również 3 rodzaje poważniejszych zajść.
- Wypadek zbiorowy.
- Ciężki wypadek.
- Śmiertelny wypadek.
Wypadek zbiorowy oznacza zdarzenie, w wyniku którego ucierpiały co najmniej dwie osoby w tym samym czasie i z tej samej przyczyny. Śmiertelny wypadek to wydarzenie, które doprowadziło do śmierci pracownika. Natomiast ciężki wypadek w pracy równoznaczny jest z uszkodzeniem ciała, które narusza podstawowe funkcje organizmu. W tym utratę wzroku, słuchu czy mowy. Jednak to nie wszystko. W tym przypadku mówimy również o:
- wypadkach, które doprowadziły do trwałych zniekształceń ciała,
- utracie zdolności do pracy w zawodzie,
- chorobie zagrażającej życiu,
- nieuleczalnej chorobie,
- trwałej chorobie psychicznej.
Postępowanie powypadkowe
Jeśli tylko wypadek będzie miał miejsce, należy natychmiast powiadomić o zaistniałym incydencie pracodawcę. Wypadek nie był poważny? Może go zgłosić poszkodowany. Nie jest w stanie tego zrobić? Powinien to zrobić inny pracownik, który był świadkiem zdarzenia lub znalazł ofiarę wypadku.
Do zadań pracodawcy należy udzielenie pierwszej pomocy oraz zabezpieczenie miejsca, w którym doszło do wypadku. Po ustaleniu przyczyn i okoliczności wypadku, musi on sporządzić protokół powypadkowy. Odpowiednio wypełniony dokument należy dostarczyć poszkodowanemu lub członkom jego rodziny. W przypadku wypadku śmiertelnego, pismo musi trafić do Inspekcji Pracy. Po uzyskaniu protokołu, pracownik lub jego rodzina mogą ubiegać się o odszkodowanie lub zrzec się praw do roszczeń.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej związanej z wypadkiem w pracy zarówno jako pracownik lub pracodawca, skontaktuj się z nami. Oferujemy Ci opiekę prawną na najwyższym poziomie. SLM Adwokaci – Prawo Pracy.
Zobacz pozostałe wpisy blogowe – Prawo Pracy
Co grozi za składanie fałszywych zeznań na policji
Zadzwoń lub napisz do nas Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM AdwokaciSkładanie fałszywych zeznań to poważne przestępstwo w polskim systemie prawnym, którego konsekwencje mogą być surowe i długotrwałe. Wielu ludzi, nieświadomych przepisów lub ich...
Co grozi za brak tablicy rejestracyjnej
Zadzwoń lub napisz do nas Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM AdwokaciTablice rejestracyjne są jednym z podstawowych elementów identyfikujących pojazd na drodze. Bez nich trudno jest określić, kto jest właścicielem pojazdu...
Co grozi za potrącenie pieszego poza pasami?
Zadzwoń lub napisz do nas Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM AdwokaciPotrącenie pieszego, zwłaszcza poza wyznaczonym przejściem, jest jednym z najpoważniejszych incydentów drogowych, które mogą prowadzić do surowych konsekwencji prawnych. Kierowcy,...