Strona główna » Blog » Przedsiębiorca jak konsument – zmiany 2021 r.

Przedsiębiorca jak konsument – zmiany 2021 r.

Do tej pory jednoosobowi przedsiębiorcy, którzy dokonywali zakupu towarów lub usług w ramach prowadzonej działalności, nie mogli korzystać z takich uprawnień jak konsumenci. Od stycznia 2021 r. to się diametralnie zmieniło. Na korzyść jednoosobowych przedsiębiorców, ale tym samym ze stratą dla sprzedających.

 

Do niedawna ustawodawca wymagał, ażeby każdy jednoosobowy przedsiębiorca był niemalże tak czujny i zorganizowany jak największe światowe korporacje. Niezwłocznie sprawdzał zamawiany towar i liczył się z jego ewentualną wadliwością. Nie mógł też powoływać się na klauzule niedozwolone zawarte w umowie sprzedaży.

Dlatego gdy zawierał umowę sprzedaży, nie mógł skorzystać z wielu uprawnień, na przykład dotyczących rękojmi czy prawa do odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej na odległość, z których mogli korzystać konsumenci. Mimo iż jednoosobowi przedsiębiorcy stanowią większość firm w Polsce i często prowadzą działalność całkowicie samodzielnie, nie zatrudniając pracowników.

W dodatku, jeśli kupujący nabywał rzecz lub usługę “na firmę”, sprzedający mógł całkowicie wyłączyć jego uprawnienia w ramach rękojmi.

Często kupujący stawali więc przed trudnym dylematem: czy poprosić o fakturę na firmę, wrzucić ją w koszty i odliczyć VAT? Czy może dokonać zakupu jako konsument na cele prywatne – w zamian za zapewnienie sobie lepszych uprawnień, gdy towar okaże się wadliwy?

 

 

Teraz jednoosobowi przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci.

 

Od 1 stycznia 2021 roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego, dzięki którym jednoosobowy przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z ochrony w ramach rękojmi oraz będzie mógł odstąpić od umowy zawartej na odległość (lub poza lokalem przedsiębiorstwa) w terminie 14 dni – tak samo jak konsument. Taki kupujący również będzie mógł się powoływać na zastosowanie w umowie sprzedaży klauzul niedozwolonych. To wszystko pod warunkiem, że sprzedaż jest dokonywana również przez przedsiębiorcę, a nie osobę fizyczną oraz że kupujący nie zajmuje się sprzedażą tej rzeczy lub usługi.

 

Przykład:

Jan Kowalski jest jednoosobowym przedsiębiorcą – prowadzi zakład fryzjerski. W zakładzie jest potrzeba przeprowadzenia remontu, w związku z czym zakupił materiały budowlane przez internet. Teraz – będzie mógł odstąpić od umowy i zwrócić kupione rzeczy w terminie 14 dni. W dodatku sprzedawca będzie mógł odpowiadać za ewentualne wady towaru, jeśli wada została stwierdzona w terminie 2 lat od daty dostarczenia danej rzeczy. Jan Kowalski dokonał zakupu “na firmę” ale na codzień nie handluje towarami budowlanymi.

Inaczej sprawa by wyglądała, gdyby Jan Kowalski miał firmę budowlaną i w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej miałby wpisane PKD, które dotyczy handlu materiałami budowlanymi. Wówczas kupujący – jednoosobowy przedsiębiorca nie będzie traktowany jak konsument.

Treść nowych przepisów dostępna pod linkiem tutaj.

 

Zobacz też:

Czy warto przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o.?

Kiedy warto zawiesić działalność?

Zaliczka a zadatek

 

Darmowa prenumerata!Wpisz swojego maila, a dostaniesz od nas informację o nowych artykułach!