Strona główna » Blog » Jak odzyskać zadatek? Odstąpienie od umowy o zorganizowanie wesela

“Żoną miałam być, miał być ślub i wesele też…”

Nie zawsze wszystko wychodzi jak w piosenkach, ale nie zawsze jest wszystko stracone. W związku z obecnie szerzącą się epidemią i obowiązującym zakazem organizowania zgromadzeń i imprez masowych, wiele osób, które wpłaciły pieniądze np. na zorganizowanie wesela, znalazło się w nieciekawej sytuacji. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jest duża szansa na odzyskanie pieniędzy. Zatem jak odzyskać zadatek?

Pierwszym krokiem jest rozważenie, czy wyznaczona data ślubu jest takim terminem, który rzeczywiście jest mało realny z powodu epidemii koronawirusa.

O ile można powiedzieć, że zorganizowanie wesela w kwietniu/maju 2020 r. jest (moim zdaniem) ryzykownym przedsięwzięciem, ale jeśli data jest wyznaczona na lipiec tego roku, to rezygnacja z niej dzisiaj (marzec 2020 r.) może być zbyt pochopna.

Najpierw powinniśmy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy o zorganizowanie wesela. W tym piśmie powinniśmy uzasadnić nasza decyzję.

Zaliczka czy zadatek?

Jeśli wpłaciliśmy zaliczkę, to jest ona zwrotna bezwarunkowo. Zaliczka nie może przepaść, bo jest jedynie wcześniej wpłaconą częścią wynagrodzenia.

jak odzyskac zadatek

A jak odzyskać zadatek? Żeby wpłacona kwota była zadatkiem musi zostać wyraźnie tak nazwana w umowie. Co do zasady – zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega zwrotowi.

Jeśli jednak niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które odpowiedzialność ponoszą obie strony, to zadatek podlega zwrotowi.

Nie ma bowiem niczyjej winy w tym, że w kraju wystąpiło realne zagrożenie epidemią koronawirusa i że wprowadzono daleko idące zakazy związane m.in. z organizowaniem zgromadzeń.

Dotyczy to zarówno przypadku, gdy mamy umowę z zadatkiem podpisaną z domem weselnym, jak i np. zespołem muzycznym, cukiernią itd.

Odstąpienie od umowy i wezwanie do zapłaty

Oczywiście nie ma przeszkód, aby w drodze negocjacji ustalić inny termin wesela. Wówczas nie mamy problemu pt. “Jak odzyskać zadatek?”.

Jeśli natomiast zdecydowaliśmy się odstąpić od umowy o zorganizowanie wesela, to w dalszej kolejności trzeba wysłać wezwanie do zapłaty. Nie ma przeszkód, ażeby w jednym piśmie zarówno odstąpić od umowy, jak i wezwać dłużnika do zapłaty.

TUTAJ możesz pobrać wzór odstąpienia od umowy i wezwania do zapłaty