Zadzwoń lub napisz do nas
Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM Adwokaci
Niezależnie od tego na jakim stanowisku pracownik wykonuje swoją pracę powinna ona być wypełniona w sposób poprawny i rzetelny oraz zgodny z poleceniami pracodawcy. Niestety nie będzie to możliwe, jeśli będzie on przebywał pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Na szczęście prawo zezwala na sprawdzenie przez pracodawcę trzeźwości swoich pracowników. Co ważne, przepisy w tym zakresie zostały niedawno znowelizowane. Co niosą ze sobą wprowadzone zmiany? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.
Kodeks pracy – prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy
Kodeks pracy to zbiór przepisów mówiących o całokształcie pracy oraz obowiązkach i prawach zarówno pracowników, jak i pracodawców wynikających ze stosunku pracy.
Dzięki nowelizacji, pracodawca posiada prawo do prewencyjnej kontroli trzeźwości pracownika. Kiedy może skorzystać z tego przywileju? W momencie, gdy kontrola ma realny wpływ na ochronę życia i zdrowia pracowników, innych osób lub ochrony mienia.
Dzięki stosownym regułom opisanym w układzie zbiorowym, regulaminie pracy lub obwieszczeniu, kontrola trzeźwości będzie ograniczała się jedynie do grupy pracowników wskazanych w powyższych regulacjach wewnętrznych pracodawcy.
Określenie sposobu prowadzenia kontroli trzeźwości – kto jest za nią odpowiedzialny
To pracodawca określa czas, częstotliwość oraz sposób prowadzenia kontroli trzeźwości pracownika.
Informację o wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca musi podać na co najmniej 2 tygodnie przed jej rozpoczęciem. Jeśli kontrola dotyczy konkretnego pracownika, musi on otrzymać od pracodawcy indywidualną informację przed dopuszczeniem do pracy.
Sposób przeprowadzenia kontroli trzeźwości w przedsiębiorstwie
Według wprowadzonej nowelizacji, kontrola trzeźwości przeprowadzana przez pracodawcę nie może w żaden sposób naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracowników.
Ustawa zmieniająca Kodeks pracy mówi również o sposobie przeprowadzenia kontroli trzeźwości. Powinna być ona wykonana przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego.
Badanie ma za zadanie stwierdzić brak obecności alkoholu w organizmie pracownika lub wykluczyć stan nietrzeźwości, w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Co w przypadku, gdy badanie nie wykazało obecności alkoholu?
Ustawa w jasny sposób określa, że za brak obecności alkoholu w organizmie pracownika uważa się, gdy zawartość nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej skutecznego i dobrego adwokata, skontaktuj się z nami. Oferujemy Ci opiekę prawną na najwyższym poziomie. SLM Adwokaci – Kancelaria Adwokacka Opole.
Zobacz pozostałe wpisy blogowe – Prawo Pracy
Co grozi za niestawienie się do wojska?
Zadzwoń lub napisz do nas Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM AdwokaciW Polsce obowiązek służby wojskowej w klasycznej formie został zawieszony w 2009 roku, co oznacza, że obecnie nie ma powszechnego obowiązku...
Co grozi za złamanie ciszy wyborczej?
Zadzwoń lub napisz do nas Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM AdwokaciCisza wyborcza jest jednym z kluczowych elementów procesu wyborczego w Polsce. Wprowadza się ją w celu zagwarantowania równych szans wszystkim kandydatom oraz zapewnienia wyborcom...
Jak działa spółka z o.o.? Praktyczny przewodnik
Jak działa spółka z o.o.? Praktyczny przewodnik Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) jest jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jej struktura, zasady funkcjonowania oraz korzyści związane z jej...