Strona główna » Blog » Badanie trzeźwości pracownika – kiedy można przeprowadzić

Zadzwoń lub napisz do nas 

Kontakt z kancelarią adwokacką Opole – SLM Adwokaci

Niezależnie od tego na jakim stanowisku pracownik wykonuje swoją pracę powinna ona być wypełniona w sposób poprawny i rzetelny oraz zgodny z poleceniami pracodawcy. Niestety nie będzie to możliwe, jeśli będzie on przebywał pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Na szczęście prawo zezwala na sprawdzenie przez pracodawcę trzeźwości swoich pracowników. Co ważne, przepisy w tym zakresie zostały niedawno znowelizowane. Co niosą ze sobą wprowadzone zmiany? O tym dowiesz się z poniższego artykułu. 

Kodeks pracy – prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy

Kodeks pracy to zbiór przepisów mówiących o całokształcie pracy oraz obowiązkach i prawach zarówno pracowników, jak i pracodawców wynikających ze stosunku pracy. 

Dzięki nowelizacji, pracodawca posiada prawo do prewencyjnej kontroli trzeźwości pracownika. Kiedy może skorzystać z tego przywileju? W momencie, gdy kontrola ma realny wpływ na ochronę życia i zdrowia pracowników, innych osób lub ochrony mienia. 

Dzięki stosownym regułom opisanym w układzie zbiorowym, regulaminie pracy lub obwieszczeniu, kontrola trzeźwości będzie ograniczała się jedynie do grupy pracowników wskazanych w powyższych regulacjach wewnętrznych pracodawcy. 

Określenie sposobu prowadzenia kontroli trzeźwości – kto jest za nią odpowiedzialny

To pracodawca określa czas, częstotliwość oraz sposób prowadzenia kontroli trzeźwości pracownika. 

Informację o wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca musi podać na co najmniej 2 tygodnie przed jej rozpoczęciem. Jeśli kontrola dotyczy konkretnego pracownika, musi on otrzymać od pracodawcy indywidualną informację przed dopuszczeniem do pracy. 

Sposób przeprowadzenia kontroli trzeźwości w przedsiębiorstwie

Według wprowadzonej nowelizacji, kontrola trzeźwości przeprowadzana przez pracodawcę nie może w żaden sposób naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracowników. 

Ustawa zmieniająca Kodeks pracy mówi również o sposobie przeprowadzenia kontroli trzeźwości. Powinna być ona wykonana przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. 

Badanie ma za zadanie stwierdzić brak obecności alkoholu w organizmie pracownika lub wykluczyć stan nietrzeźwości, w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 

Co w przypadku, gdy badanie nie wykazało obecności alkoholu?

Ustawa w jasny sposób określa, że za brak obecności alkoholu w organizmie pracownika uważa się, gdy zawartość nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu. 

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej skutecznego i dobrego adwokata, skontaktuj się z nami. Oferujemy Ci opiekę prawną na najwyższym poziomie. SLM Adwokaci – Kancelaria Adwokacka Opole.

Zobacz pozostałe wpisy blogowe – Prawo Pracy

Jak odrolnić działkę? Praktyczny przewodnik

Jak odrolnić działkę? Praktyczny przewodnik

Jak odrolnić działkę: Przewodnik krok po kroku Odrolnienie działki to proces, który pozwala na zmianę przeznaczenia gruntu rolnego na budowlany. Jest to szczególnie istotne dla osób planujących budowę domu na terenie, który formalnie jest gruntem rolnym. Proces ten...