Strona główna » Blog » Jak zwrócić prezent?

Jak zwrócić prezent? – to pytanie może się pojawić zaraz po świętach. 

I nie da się na to odpowiedzieć jednoznacznie, bo zwrócenie prezentu, czy w ogóle kupionego produktu, może się odbyć pod pewnymi warunkami.

Sklep może zawsze pozwolić na zwrot prezentu

Nie ma znaczenia, co mówią przepisy, bo sprzedający może zawsze zezwolić na przyjęcie zwrotu towaru. Tak robią często sklepy odzieżowe. Zaznaczam, że kupno produktu w sklepie stacjonarnym oznacza, że domyślnie nie będziemy mogli zwrócić towaru, chyba że inna jest polityka sklepu.

Zakup towaru na odległość

Czyli najczęściej gdy kupujemy przez internet – jest to zakup towaru poza terenem przedsiębiorstwa. Wówczas możemy od sprzedaży odstąpić w terminie 14 dni od daty doręczenia – bez podawania przyczyny. To samo dotyczy usług, czyli jeśli np.zamawiamy przez telefon nową usługę telefoniczną, to również w tym terminie możemy z niej zrezygnować.

Warto zadbać o to, aby oryginalne opakowanie było jak najmniej naruszone. Kupiona rzecz nie powinna być używana, a zatem może zostać rozpakowana – chyba że są to np. treści audio-wizualne lub cyfrowe.

Dozwolone jest np. włączenie kupionego radia, przymierzenie ubrania ale w taki sposób, który nie wykracza poza niezbędne ustalenie sposobu korzystania z rzeczy. Czyli tak, jakbyśmy kupowali w typowym sklepie. Jeśli chcemy kupić np. telewizor w sklepie stacjonarnym, to  przecież sprzedawca najczęściej zgodzi się włączyć sprzęt i krótko przetestować.

Oznaki używania kupionej rzeczy nie oznaczają, że nie możemy odstąpić od umowy w terminie 14 dni. Będzie to się wiązało jednak z tym, że będziemy musieli sprzedawcy zwrócić wartość, o jaką kupiony towar został obniżony

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta do zwrotu towaru w ten sposób nie jest wymagane, ażeby towar wciąż posiadał metkę. Nie jest również konieczne, abyśmy posiadali paragon. Po prostu trzeba udowodnić, że towar został zakupiony w tej firmie w danym dniu. Można więc posiadać fakturę, wyciąg z karty, kartę gwarancyjną, a nawet ostatecznie – posłużyć się zeznaniami świadków.

Infografika>>

Sprawdź, kto jest sprzedawcą

Prawo odstąpienia w terminie 14 dni nie przysługuje, jeśli sprzedającym nie jest przedsiębiorca.

Oprócz tego są też indywidualne wyjątki dotyczące samego produktu, które nie podlegają zwrotowi, jak np.:

  • rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia,
  • rzecz wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,
  • nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, itp.

Rzecz kupiona przez internet, a odebrana w sklepie stacjonarnym

Czy w takiej sytuacji również przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni? Tak. W tym przypadku bowiem umowa została już zawarta – na odległość. Są jednak w niektórych sklepach internetowych wyjątki – mianowicie informują one, że poprzez stronę internetową można jedynie towar zarezerwować, a zakup następuje w sklepie stacjonarnym.

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej skutecznego i dobrego adwokata, skontaktuj się z nami. Oferujemy Ci opiekę prawną na najwyższym poziomie. SLM Adwokaci – Kancelaria Adwokacka Opole.

Darmowa prenumerata!Wpisz swojego maila, a dostaniesz od nas informację o nowych artykułach!